Blog

      Blog o camperach

      Rodzaje kamperów

      Podróżowanie kamperami staje się w Polsce coraz bardziej popularne. Na zachodzie Europy, czy w USA ten sposób  na zwiedzanie  jest popularny od dłuższego czasu. Jest to świetna forma podróżowania dla osób ceniących niezależność. Wiele rodzin tylko w taki sposób spędza urlopy więc sprzedaż i wynajem kamperów jest coraz powszechniejsze. Dopuszczalna masa całkowita najczęściej nie przekracza 3,5 t, w związku z czym wystarcza prawo jazdy kategorii B. Warto wiedzieć jakie typy kamperów są oferowane na rynku aby wybrać taki, który najlepiej dopasuje się do naszych wymagań. Kampery powstają na bazie samochodu dostawczego (podwozie i kabina), natomiast wnętrze jest wyposażone we wszystko co potrzebne w samochodzie oraz przyczepie kempingowej czyli łóżka, stoliki, kuchnia, WC itd. Poszczególne rodzaje kamperów różnią się jednak swoją funkcjonalnością i wyposażeniem.

      Rodzaje kamperów:

      Kamper typu alkowa

      Jest to kamper najczęściej widywany na drogach. Posiada charakterystyczną nadbudówkę (alkowę) nad kabiną kierowcy, w której zgodnie z nazwą znajduje się przestrzeń do spania (łóżko). W kamperze tego typu jest spora przestrzeń i może on pomieścić nawet 7 osób, stąd popularność tego rodzaju zabudowy. Ten typ kampera szczególnie kochają dzieci – zakamarki i ciasne miejsca to coś co małe potwory lubią najbardziej. Zatem kamper ten nadaje się idealnie na wakacje dla dużej rodziny z dziećmi. Samochód ten ma wielu zwolenników, ponieważ jest stosunkowo mały i zwrotny. Ma jednak swoje wady, do których należą większe spalanie (większy opór powietrza związany z wysokością auta), jest także podatny na boczny wiatr. Poza tym wnętrze jest niezintegrowane, kabina jest niewykorzystana (przednie fortele nie obracają się więc pozostają niewykorzystane w trakcie postoju. Zatem pomimo dużej powierzchni do spania, w tego rodzaju kampera przestrzeń nie jest dobrze wykorzystana.

      Kamper typu półintegra

       

      Są to kampery w których bolączki zabudowy typu alkowa, zostały częściowo rozwiązane. Część mieszkalna jest częściowo zintegrowana z kabiną. Nie posiada nawisu mieszczącego łóżka nad kabiną kierowcy, dzięki czemu opór aerodynamiczny jest sporo mniejszy. Aby wykorzystać przestrzeń zastosowano rozwiązanie z łóżkiem opuszczanym nad stołem. W niektórych kamperach, po opuszczeniu łóżka, nad stołem nadal pozostaje miejsce wystarczające do korzystania z niego. Fotele w kabinie są obrotowe, dzięki czemu możemy z nich korzystać w trakcie postoju. W kamperze tego typu znajdziemy mniejsza przestrzeń, co jednak rekompensują nam niższe koszty zużycia paliwa i większa prędkość możliwa do osiągnięcia. Kamper ten jest także niższy, co ułatwia przejazdy tunelami czy pod mostami.

      Kamper typu integra

      Najbardziej luksusowa propozycja kamperów to właśnie integra. Wydaje się, że w tym przypadku wszystkie wady poprzednich typów zostały zminimalizowane. Fotele w kabinie są obrotowe, natomiast nad fotelami znajduje się opuszczane łóżko. Najważniejszą zaletą w przypadku samochodów zintegrowanych, jest duża wygoda oraz maksymalne wykorzystanie przestrzeni. Samochody kempingowe tego rodzaju są tworzone przez producentów od podstaw co poza licznymi zaletami niesie ze sobą także wadę w postaci wyższej ceny. Jednak wiele osób jest w stanie ją zapłacić aby czerpać niezwykłą przyjemność z jazdy amperem zintegrowanym.

       

      Back to top